وظایف بسته بندی

بسته بندی در دنیای امروزی نقش متنوع ومهمی بر عهده دارد. وظایف  و کارکردهای بسته بندی بدین شرح می باشند:

  1. محافظت از کالا: بسته بندی بایستی  توانایی محافظت از محصول را در طول فرایند توزیع داشته باشد، به طوریکه که انگار مصرف کننده کالا را مستقیم از کارخانه گرفته است.
  2. جلوگیری از فساد کالا و گسترش طول عمر مفید: بسته بندی باید محتوای خود را از فساد و پسرفت حفظ نماید، این وظیفه به خصوص در مواد غذایی و بهداشتی بسیار مصداق دارد. یک بسته بندی مناسب باید بتواند کالا را برای مدتی مشخص و مطلوب از عوامل محیطی حفظ کرده و از هنگام تولید تا مصرف، محصول را سالم نگه دارد.
  3. بسته بندی اطلاعات و رهنمون های لازم را میدهد: بسته بندی اطلاعات بسیار زیادی را درباره ی محتوای خود به خریدار می دهد از جمله محصول داخلی، نام تجاری و شرکت تولیدی، وزن، طریقه ی مصرف، اجزای تشکیل دهنده، طریقه ی نگهداری و حمل ونقل و بسیاری از موارد دیگر که با توجه به نوع محصول اطلاعات فوق متفاوت می باشد. به همین دلیل است که به بسته بندی فروشنده ی خاموش می گوییم.
  4. تجلی هویت خاص برای مصرف کننده: اکثر افراد با مصرف یک محصول احساس خاصی به دست می آورند و یا شخصیت خود را با مصرف آن محصول متجلی می سازند.
  5. تجلی هویت خاصی برای محصول: هویتی به طور آشکار یا نهان از بسته بندی در ذهن مصرف کننده در ارتباط با یک کالا ایجاد می شود، اولین ارتباط مصرف کننده هر کالایی از طریق همین هویت تعریف شده در بسته بندی قرار می گیرد، هرچه هویت قوی تر باشد ارتباط نزدیکتر و پایدارتر خواهد بود.
  6. بسته بندی توزیع و حمل ونقل را تسهیل می کند:حمل ونقل ساده تر و کم هزینه تر کالا در روند تولید، توزیع و مصرف یکی از کارکردهای اصلی بسته بندی است. بسته بندی را از لحاظ این کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند:
  • بسته بندی مصرف کننده
  • بسته بندی حد واسط
  • بسته بندی حمل ونقل
  1. بسته بندی باعث جلوگیری از تقلب و دستکاری در محصول می شود: تقلب در صنعت بسته بندی به معنای جعل یا ایجاد تغییرات در محتویات یک بسته می باشد. امروزه با استفاده از بسته بندی می توان تا حد زیادی از تقلب و دستکاری جلوگیری کرد که آن را روش ضد دستکاری می نامیم.
  2. بسته بندی باعث تسهیل در انبار داری می شود: بسته بندی به علت داشتن اشکال هندسی منظم موجب می شود تا قرار دادن در انبار ها و برداشتن آنها به راحتی صورت گیرد و فضای کمتری اشغال گردد.
  3. بسته بندی آسایش و راحتی را برای مشتریان به ارمغان می آوردکه تغییر در سبک زندگی، تقاضا بسته بندی هایی را ایجاد کرده که دارای مشخصه ی صرفه جویی در وقت باشد.
  4. وسیله ای برای ایجاد ارتباط با مشتری: در دنیای رقابتی امروزی موفقیت یک محصول در فروش آن است، بسته بندی یکی از موثرترین راه ها برای جلب نظر مشتری می باشد. بسته بندی به کمک علائم، نشانه ها، شکل و اندازه می تواند باعث ارتباط با مشتری گردد.
  5. متمایز کردن محصول: شرکت ها به صد دلیل احتیاج دارند در محصولات خود تمایز ایجاد کنند:
  6. افزایش آگاهی مصرف کننده از مزایای محصول مربوطه
  7. جذب اولین بار خرید
  8. به وجود آوردن خرید تکراری
متمایز کردن محصول معمولا براساس عناصر آمیخته ی بازاریابی صورت می گیرد. تولیدکنندگان پس از سالها تلاش برای ایجاد تمایز فهمیدن روش ساده تر برای ایجاد تمایز، تغییر در بسته بندی است.
  1. بسته بندی نوآور است: در بسیاری از موارد صنعت بسته بندی به ظهور تقاضای جدید خصوصا در زمینه ی محصولات خوراکی پاسخ نشان می دهد و آن تقاضا را با ارائه ی محصولی جدید برآورده می نماید. گاهی بسته بندی های متفاوت می تواند باعث گسترش حجم فروش محصول گردد.
  2. بسته بندی به عنوان یکی ار ابزار مهم بازاریابی است: بسته بندی ابزاری برای فروش و تجلی و نمود مارک تجاری است، زیرا محصول را به نقطه ی فروش می رساند و بسته بندی محتوای محصول را نشان داده و به مصرف کننده کمک می کند بهترین محصول را طبق سلیقه خود انتخاب کند.
به 3 دلیل می توان گفت بسته بندی بزرگترین وسیله ی ارتباطاتی است:
  1. دسترسی وسیع بسته بندی برای همه ی خریداران
  2. حضور بسته بندی در مواقع مهم و ضروری، هنگامی که تصمیم خرید گرفته می شود.
  3. خریدار در موقع بررسی بسته بندی به منظور کسب اطلاعات موردنیاز، فعالانه با آن سروکار پیدا می کند.
شرکت ها از بسته بندی یکسانی برای محصولات خود استفاده می کنند، به این تصمیم راهبر بسته بندی خانوادگی می گویند.
  1. قابلیت استفاده از تصاویر و نوشتار بر روی بسته بندی که استفاده از تصاویر و اشکال بر روی بسته بندی خود نیز به عنوان یکی از روش ها و ابزار بازاریابی است ولی به دلیل اهمیت آن را به عنوان یک مزیت جداگانه در نظر می گیریم. یکی از نقاط قوت اصلی بسته بندی به عنوان ابزار ارتباط بازاریابی، قابلیت دسترسی ذاتی آن در نقطه ی خرید است.
حال اگر تصویر بصری به این ابزار اضافه شود، امکان افزایش دسترسی و فهم پذیری بیشتر می شودزیرا تصاویر بسیار محرک تر از لغات هستند.
  1. حفظ منافع خریدار و فروشنده: یکی از مهمترین فواید بسته بندی که بسیار نامشهود است، حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به صورت همزمان است. بسته بندی از طریق فروش بالاتر، بازگشت سرمایه، توسعه ی نام و نشان تجاری، کاهش هزینه های تولید، حمل، انبارداری، توزیع، حفاظت از محصول و در نتیجه ضرر و زیان ناشی از صدمات و بسیاری از موارد دیگر موجب آسایش فروشنده و مصرف کننده خواهد شد.
  2. بسته بندی به کنترل قیمت کمک می کند: اطلاعات از طریق بسته بندی به مصرف کنندگان انتقال می یابد و این خود نقش فروشنده را کم می کند، با کاهش نیروی انسانی برای عرضه، هزینه برای آن کاهش می یابد. بسته بندی موجب کاهش هزینه های انبارداری نیز می شود. به طور کلی اگر بسته بندی نبود، هر مصرف کننده بایستی هم بهای محصول خریداری شده را می پرداخت و هم بهای کالای قبلی را.
  3. محافظت از محیط اطراف: بسته بندی کالا نه تنها وظیفه ی حفظ سلامت محصول داخلی خود را از خطرات وآلودگی های محیطی به عهده دارد، بلکه گاهی وظیفه ی آن محافظت از محیط اطراف در مقابل آلودگی هائیست که ممکن است محتوی بسته بندی ایجاد کند
  4. سایر کارکرد های بسته بندی عبارتند از:

توسعه ی زندگی

نوآوری در نحوه ی توزیع

تاثیر گذاری در ادراک مصرف کننده

افزایش ارزش مارک تجاری

ارتقا سطح ایمنی وسلامت

ایجاد رقابت

بهره برداری بیشتر از بازار

کمک به عملیات خرده فروشی

جلوگیری از ضایعات محصول

ایجاد تمایل برای خرید

مطالب مرتبط

اشتراک گذاری این صفحه در شبکه های اجتماعی

فهرست