بسته بندی در آینده

اگر کمی به آینده فکر کنیم خواهیم یافت که بسته بندی مجبور به ایفای نقش مهم تری در آینده خواهد بود. در آینده بسیاری از مصرف کنندگان محصول را در صفحه کامپیوتر می بینند(بدون لمس)، در این صورت بسته بندی یک ابزار مهم در فروش کالا است.

در بسته بندی های آینده تولید کنندگان در پی تغییرات موثری در صنعت بسته بندی می باشند از جمله : کاهش وزن بسته ها، باز شدن آسان، قابلیت بسته شدن مجدد، داشتن تضمین ایمنی و اعتبار

تار یخچه ی بسته بندی

بسته بندی جزء لازم وضروری زندگی مدرن است. هرچه یک کشور صنعتی تر ومدرن تر باشد، به همان نسبت اهمیت وگستردگی کالاهائی که دارای بسته بندی هستند نیز بیشتراست.

امروزه تولید بسته ها به یک صنعت، هنر، فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است.

بی گمان بشر شیوه های بسته بندی را از طبیعت آموخته است. نگاهی به مرکبات، تخم پرندگان، پوسته های بیرونی بعضی میوه ها مانند گردو، فندق، پسته، بادام وغیره این واقعیت را اثبات می کند.

250 سال پیش از میلاد، نخستین نمونه های قوانین محدود کننده وتاثیرگذار در مورد بسته بندی کالا ها در عصر یونان باستان مشاهده شده است. آنان روغن زیتون را در ظرف های خاصی با نام آمفورا، بسته بندی می کردند. این بسته ها را با مهری که نقش برجسته ایجاد می کرد ودولت شهر تولید کننده، زمان نقش کردن مهر وفرد مسئول را مشخص می کرد ممهور می کردند

در سال 1900 کلاکز به بازار آمد وبسته بندی های انعطاف پذیر بوجود آمد.

دهه ی 1930 بسته بندی در خلا ابداع گردید. (صراف وکدیور، 1382، ص28)

درفاصله ی بین سال های 1946-1950، روش های جدید ساخت پلاستیک ابداع شد وبرای اولین باراز ورق نازک پلاستیک برای گوشت ماکیان ونگهداری در دمای زیر صفر استفاده گردید.

روش های بسته بندی با اتمسفر کنترل شده (CAP)بوجود آمد. (صراف وکدیور، 1382، ص28).

ظهورانقلاب صنعتی تحول اساسی در صنعت بسته بندی ایجاد کرد، به طور کلی عوامل توسعه ی صنعت بسته بندی را می توان در زیر مشاهده کرد:
  1. راحت طلبی مصرف کنندگان
  2. رشد تجارت بین المللی
  3. شدت گرفتن رقابت
  4. اهمیت دادن افراد به بهداشت
  5. تدوین استانداردهای مواد غذائی
  6. تسهیل وتوسعه ی حمل ونقل
  7. تمایل به خرید هفتگی
  8. زمان کم برای تصمیم به خرید
  9. افزایش بخش بندی بازار
  10. افزایش محل تولید تا مصرف
  11. حجم کوچکتری از محصولات به علت تغییرات جمعیت شناختی ضرورت پیدا کرده است
  12. افزایش اهمیت امنیت واطمینان
  13. اثر بسته بندی در کاهش ضایعات ناشی از اثرات منفی محیطی
  14. گسترش شهرها وافزایش جمعیت آنان
  15. رواج فروشگاه های بزرگ وتوسعه ی خرید سلف
  16. تغییر سبک زندگی ومشاغل بیرون از منزل زنان
  17. پیشرفت تکنولوژی

در اواخرقرن نوزده، انقلاب صنعتی 5 پیشرفت مهم را در امر بسته بندی رایج کرد.

  1. استفاده از قوطی های فلزی مخصوص مواد غذائی که قابلیت فرایند حرارتی داشتند.
  2. استفاده از تیوپ های قابل انعطاف که قابلیت چاپ مناسبی داشتند
  3. استفاده از کارتن های تا شونده.
  4. استفاده از جعبه های لایه دار قابل حمل که به طور کلی جایگزین ظروف چوبی گردید.
  5. استفاده از درب های تاجی شکل، که یک روش مناسب برای ایجاد دوخت غیرقابل نفوذ در بطری بودند.

مطالب مرتبط

اشتراک گذاری این صفحه در شبکه های اجتماعی

فهرست