بسته بندی و ارتباط آن با فروش

خلاقیت یک فرآیند ذهنی است که شامل تولید ایده یا مفاهیم جدید و یا ایجاد ارتباط های تازه بین ایده ها و مفاهیم موجود، می شود.

از دیدگاه علمی، محصولات یک تفکر خلاق (که گاهی تفکر واگرا نیز خوانده می شود)، معمولا هم ابتکار دارند و هم دارای تناسب و اقتضاء می باشند. از دیدگاه عام و روزمره، خلاقیت صرفاً عمل ساختن چیزی جدید می باشد.

یکی دیگر از تعاریف خلاقیت فرآیند شکستن پیش فرض ها و انگاشت هاست. بسیاری از ایده های خلاقه وقتی شکل می گیرند که فرد عقیده هایی که از قبل در ذهنش تشکیل شده بود را دور می اندازد و تصمیم می گیرد که راه و روشی جدید که به نظر می رسد دیگران به آن فکر نکرده اند را به کار گیرد. طی بررسی های به عمل آمده، زیبایی و خلاقیت و نوآوری در طراحی و بسته بندی باعث جذابیت بیش از حد کالا میشود و چشم هر بیننده ای را جذب خود می کند.

استفاده از خلاقیت و به وجود آوردن یک بسته بندی با طراحی زیبا تضمین کننده فروش و جذب مصرف کننده است. به تعدادی از خلاقیت در طراحی گرافیک و بسته بندی در ذیل توجه کنید که خود گویای همین امر است.

رنگ قرمز

قرمز نشانه ي عشق، خطر، نيرو و نشاط است. قرمز انرژي دهنده و محرك بسيار نيرومندي است. با ديدن رنگ قرمز تپش قلب و فشار خون افزايش مي يابد. كودكان اغلب به رنگ قرمز علاقه دارند. در چين رنگ قرمز نشانه ي جشن و خوشبختي است و در بسياري از مراسم فرهنگي از آن استفاده مي شود. در اين كشور قرمز رنگ خلوص و پاكي است. در بسياري از پرچم هاي كشورها اين رنگ ديده ميشود. در غرب قرمز نشانه ي خوش اقبالي است.

قرمز در كنار ساير رنگ ها معناي متفاوتي دارد. در آمريكا قرمز و سبز نشان كريسمس است. در بسياري از فرهنگ هاي شرقي قرمز در كنار سفيد به معناي خوشحالي است. در آمريكا چنانچه قرمز در كنار صورتي قرار گيرد دلالت بر روز عشق ورزي دارد. در سنگاپور رنگ قرمز به معني موفقيت و خوشحالي است.

همانطور كه در مطالب فوق اشاره شد رنگ ها در بسته بندي و بر نظر خريداران تاثير فوق العاده اي دارند.

رنگها بر عادت هاي خريد مردم نيز تاثير مي گذارند.

قرمز متمايل به نارنجي سياه و آبي سير خريداران را به خود جذب مي كنند. صورتي، آبي متمايل به خاكستري آبي روشن و آبي تيره خريداران پولدار را به خود جلب مي كنند. صورتي كمرنگ و آبي آسماني افراد آرام و مطيع را به خود جذب مي كنند.

رنگ نارنجي

نارنجي نشانه ي گرمي، اشتياق و علاقه ي زياد و جديت در كار است. اين رنگ دستگاه عصبي را تحريك مي كند و محرك اشتها است. رنگ نارنجي حافظه را تحريك مي كند. اين رنگ اثر شديدي در جذاب كردن و فروش محصولات غذايي و دريايي دارد. رنگ نارنجي هم چنين بيانگر كيفيت عالي محصول است. جوانان بيشتر از ساير گروه هاي جامعه به اين رنگ توجه ميكنند .

در مذهب پروتستان به رنگ نارنجي توجه مي شود.اين رنگ در هند و مكزيك رنگ مورد علاقه ي مردم است. در آمريكا كالاهاي ارزان قيمت به رنگ نارنجي هستند. در بعضي ازفرهنگهاي شرقي نارنجي نشانه ي تجمل و نيز نعمت و بركت است.

رنگ زرد

قرآن كريم رنگ زرد روشن را رنگي شادي بخش ناميده است ( بقره : 69). زرد اعصاب را تقويت كرده و توانايي ذهنيت برتر را به تحريك وا ميدارد. زرد اعصاب حركتي را فعال و در عضلات انرژي توليد مي كند. زرد در بيش تر كشورها مفهوم خوشحالي و مطلوب بودن را دارد.

در آسيا رنگ زرد نشانه ي تقدس و پرهيزكاري است. در كشورهاي مسيحي زرد نشانه ي نور خورشيد و دانايي است. در مالزي كه جمعيت آن مخلوطي از مالايي ها هندي ها و چيني ها است رنگ زرد دلالت بر خاندان پادشاهي دارد و طلايي نشانه ي عمر زياد است. در سنگاپور از رنگ زرد در طراحي بسته بندي غذاها نبايد بهره گرفت. كاربرد بيش از حد زرد در بسته بندي مصرف كننده را از محصول دور ميكند.

ارغواني

ارغواني نشانه ي تشريفات و شكوه است. در بعضي از كشورهاي غربي اين رنگ نشانه ي دلتنگي براي ميهن است. رنگ ارغواني بيشتر مورد توجه كودكان به خصوص دختر بچه ها است. اگر چه اين رنگ در بعضي از كشورها دلالت بر سوگواري و مرگ نيز دارد ولي در بسياري از فرهنگ ها نشانه ي نجابت و شرافت است. اين رنگ چون كمتر در طبيعت ديده ميشود استفاده از آن در طراحي بسته بندي غذاهاي دريايي بايد با احتياط انجام شود. لئوناردو داوينچي معتقد بود كه رنگ ارغواني ميتواند قدرت تفكر انسان را تا 10 برابر افزايش دهد. اين رنگ قدرت تخيل را در كودكان افزايش مي دهد. در كشورهاي مسيحي رنگ ارغواني به معناي ثروت و توان گري است. در چين رنگ ارغواني يك رنگ بد يمن و بد اقبال است.

بنفش

رنگ بنفش در بسياري از فرهنگ ها به معني رنج و همدردي است. استفاده از اين رنگ در طراحي بسته بندي مواد غذايي و دريايي توصيه نمي شود.

و…

در ژاپن رنگ هاي طلايي سفيد ارغواني نقره اي و صورتي دلالت برخوشبختي و كيفيت خوب محصول دارد.

در پاكستان رنگ هاي سبز و نارنجي مورد علاقه ي مردم است و استفاده از اين رنگ در طراحي بسته بندي مواد غذايي و دريايي توصيه مي شود.

در ايران رنگ هاي سفيد، سبز و قرمز كه رنگ هاي پرچم ملي است در طراحي بسته بندي مواد غذايي ارجحيت دارند.

در سنگاپور رنگهاي قرمز، قرمز و نارنجي و قرمز و سفيد دلالت بر موفقيت و خوشبختي دارد.

در انگلستان و فرانسه رنگ هاي سفيد، قرمز و ارغواني مورد علاقه ي مردم است.

در آلمان و بلژيك رنگهاي زرد و قرمز و در دانمارك و كانادا و اتريش رنگ هاي سفيد و قرمز ارجحيت دارند.

در فنلاند و يونان رنگ هاي سفيد و بنفش و در نروژ و هلند رنگ هاي سفيد، قرمز و بنفش مورد علاق هي مردم هستند.

در ايتاليا و بلغارستان رنگ هاي سفيد، سبز و قرمز مورد اقبال عموم واقع شده اند.

در ايرلند رنگهاي سفيد، سبز و نارنجي و در اسپانيا رنگهاي زرد و قهوه اي مورد توجه مردم قرار دارند.

مردم روسيه به رنگ هاي سفيد، آبي آسماني و نارنجي توجه مي كنند.

مطالب مرتبط

اشتراک گذاری این صفحه در شبکه های اجتماعی

فهرست